Monday, March 10, 2008

Inte som jag tänkt mig

Inför skidresan hade jag hybrisplaner på att sticka färdigt mina Evening Stocknings for a Young Lady, därefter köra Tropicana och sedan avsluta med lite frihandsstrumpor av allt restgarn jag innehar. Visst låter det som en härlig planering?
Resultatet blev att jag färdigställde hälen på min högra/vänstra Ungkvinnsstrumpa.
Jag borde ha förstått att det inte alltid blir som man planerat, att barnet S ska somna sött, trött efter all pulkåkning, runt halv sju och sedan kan kvällen ägnas åt stickning och Catanspel.
Så blev det inte. S hade inte alls planerat att gå och lägga sig själv i ett främmande boende utan ville ju givetvis slappa med oss på kvällarna, ungflicks-afterski så att säga. Sov, det gjorde hon i dragpulkan istället.
Oavsett så hade vi en härlig helg och det får illustreras här istället för alla mina färdiga strumpor.



Under bilfärden (jag vet, inte alls klimatsmart) lyssnade vi på ett otaligt antal nyhetsuppläsingar om Jan Björklunds uttalande om att muslimska flickor skulle "tvingas" till att delta i skolundervisning. Vi blev helt jätteförvånade efter att det gått upp för oss att den allmänna skolplikten inte alls är särskilt allmän utan det finns undantag för det som är allmänt. Efter att nyligen ha sett en dokumentär om ett college i USA, som tog emot hemundervisade elever för att sedan utbilda dem till rabiata lobbyister i den amerikanska högerns ledband, blev vi minsta sagt besvikna på det svenska skolsystemet. Det känns så otrevligt och olustigt att föräldrar godtyckligt ska kunna styra över vad skolan ska lära ut. Utan att vara alltför insatt funderar jag över läroplanen och hur den är utformad. Utgår vi inte ifrån att kunskap är bra? Sedan får ju givetvis var och en tycka och tänka vad man vill om den kunskapen som serveras i skolan men det är väl ändå rätt så allmängiltig.

Det blev en så trist debatt, tycker jag, men jag undrar om Folkpartiet verkligen valde att vinkla debatten till att endast gälla "muslimska flickor" eller om det är en tolkning från media. Förvisso är det ju inte ovanligt att Folkpartiet håller sig med populistiska åsikter gällande olika etniska grupper... Men frågan om allmän skolplikt är väl så mycket mycket större än så?

1 comment:

Botilda said...

Åhå, en tidsoptimist och drömmare till ;-) Jag gör precis samma sak, och varje gång blir det ”en tummetott” eller möjligen en häl...

Jag ställer mej också mycket frågande till att föräldrar tillåts undanta sina barn från viss skolundervisning. Det känns osunt och nästan lite läskigt.